0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
دسته بندی محصولات
    بسته

    بررسی تفاوت ترانسدیوسر و ترانسمیتر

    بررسی تفاوت ترانسدیوسر و ترانسمیتر

    در فرهنگ اصطلاحات ابزار دقیق گذشته این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده ولی به مرور زمان به دلیل ازدیاد سازندگان ابزار دقیق در کشور های مختلف این دو واژه تقریبا یک معنی پیدا نموده اند ولی در اصل فرق این دو درتعاریف صحیح ابزار دقیق به شرح زیر می باشد :

    مقایسه ترانسمیتر و ترانسدیوسر

     

    ترانسمیتر ( transmitter ) :

     

    به دستگاهی گفته می شود که مقدار معین و تعریف شده یک پدیده ی فیزیکی ( مانند : فشار , حرارت , سطح مخزن , غلظت , گشتاور , طول , آمپر , ولتاژ و ...) ضمن اندازه گیری تبدیل به یک سیگنال استاندارد نیوماتیک (مانند : 3~15 PSI , 5~27 PSI , 0.2~1 Bar , 0~1 Bar و...)و یا یک سیگنال الکترونیکی استاندارد( مانند : 4~20 mADC , 0~20 mADC , -10~10 mADC , 0~1 VDC , 0~5 VDC , , 0~10 VDC و ... ) در خروجی خود می نماید

     

    ترانسدیوسر ( Transducer ) :

     

     به دستگاهی گفته می شود که یک سیگنال استاندارد ابزار دقیق در ورودی گرفته و در خروجی تبدیل به یک سیگنال استاندارد دیگری نماید (مانند 3~15 PSI I/P Tansducer 4~20mA to و یا V/I Transducer 0~10 VDC to 4~20 mADC . )

     

    تفاوت میان معانی این دو عبارت تا اندازه ای به کشور، سازنده و یا حتی صنعت خاصی که در آن مورد استفاده قرار میگیرد بستگی دارد.  اما در حالت کلی و علمی ترتیب قرار گیری ترانسمیتر و ترانسدیوسر در یک سیستم ابزار دقیق به صورت زیر است:

     
    همانطور که در بلوک دیاگرام فوق مشاهده می کنید، سنسور با اندازه گیری پارامتر فیزیکی مورد نظرمان، یک سیگنال خروجی که نشان دهنده مقدار اندازه گیری شده است را ارائه می دهد اما بعضی اوقات سیگنال خروجی سنسور، یک سیگنال الکتریکی نیست و ما جهت استفاده از سیگنال اندازه گیری شده در کنترل کننده نیازمند سیگنال الکتریکی هستیم لذا در سیستم از یک مبدل یا ترانسدیوسر استفاده می کنیم و از ترانسمیتر جهت استاندارد سازی سیگنال الکتریکی و آماده سازی جهت ارسال سیگنال در فاصله های زیاد استفاده می شود.
     
     

    تفاوت ترانسمیتر و ترانسدیوسر:

     

    تفاوت اصلی ترانسمیتر ها و ترانسدیوسر ها در وظیفه ای است که در سیستم ابزار دقیق و اتوماسیونی اجرا می کنند. ترانسدیوسر وظیفه تبدیل نوع و جنس سیگنال و ترانمسیتر وظیفه استاندارد کردن سیگنال را بر عهده دارد. بعضا از دیدگاه تقویت کنندگی و تبدیل انرژی ممکن است نتوان یک ترانسدیوسر را از ترانسمیتر متمایز ساخت اما معمولا میزان انرژی و توان ترانسمیتر ها به دلیل اهمیت ارسال سیگنال به فاصله دور بیشتر از ترانسدیوسر ها می باشد.

    درج نظر
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    ابزار دقیق
    برق و الکترونیک
    موتورخانه و گرمایش
    تهویه مطبوع
    استخر، سونا، جکوزی
    تراشکاری و قالب سازی
    ابزار دستی و عمومی
    جوشکاری و برشکاری
    باغبانی و آبیاری
    تجهیزات ایمنی و امنیت
    بازگشت به بالا